Forum för kulturfostran våren 2025: må 31.3.2025 kl. 9–16
Vems kultur och konst - mot en mer mångfacetterad kulturpedagogik
Forum för kulturfostran våren 2025 ordnas måndag 31.3.2025 på kulturcentret Caisa (Kaikukatu 4, Helsingfors). Förmiddagens anföranden behandlar temat ur olika synvinklar. Eftermiddagens program inkluderar workshoppar, diskussioner och case-framställningar, i vilka temat fördjupas i olika smågrupper. Mot slutet av evenemanget faciliteras diskussioner över en kopp kaffe. Evenemanget avslutas med en hälsning från ungdomsrådet.
Programmet för forumet våren 2025 behandlar bland annat följande frågor:
- Hur ser olika kulturer och familjer på kultur och konst?
- Hur passar olika uppfattningar om konst och kultur in i en kulturfostran som i relativt stor utsträckning baseras på det västerländska kulturarvet?
- Hur kan vi genomföra en jämlik kulturfostran mot bakgrund av en mångfald av olika kulturarv?
Anmäl dig HÄR. Anmälan är öppen till och med 16.3.2025 eller så länge det finns platser kvar.
PROGRAM
kl. 09.00 Morgonkaffe med salt bit
kl. 09.30 Välkommen - Pirjetta Mulari, chef för barnkulturen
kl. 09.35 Välkommen till Caisa - Cátia Suomalainen Pedrosa, direktör
kl. 09.35 Tal av axperter
Möt människan, inte kulturen - Mikael Mertsi Ärling,verksamhetsledare, Romano Missio rf
Inlägget belyser den finländska mångfaldens rikedom och dess betydelse för jämställdhet, utbildning och sysselsättning. Ärling lyfter särskilt de finländska romernas historia och nuläge och reflekterar kring hur vi tillsammans kan bygga ett mer delaktigt samhälle, där varje individ bemöts som en människa - inte enbart som en representant för sin kultur.
Mångfald i barn- och ungdomsböcker – Salaado Qasim, lärare och författare I anförandet granskas hur mångfald återspeglas i barn- och ungdomslitteraturen och varför den är viktig för unga läsare. Vi diskuterar hur berättelser kan öppna nya världar, öka förståelsen och erbjuda en yta för alla barn och unga att känna igen sig själva. Exempel på böcker som lyfter fram olika kulturer, bakgrunder och erfarenheter visas upp.
kl. 11.00 Paus
För vem och trots vem? – Julian Owusu, danskonstnär
Rubriken är en fråga som jag ställer mig själv flera gånger under varje projekt. I mitt arbete med bland annat jämställdhetsfrågor, hiphopkultur, ungdomar och mycket mer har jag lärt mig att verklig inkludering inte innebär att all verksamhet är för alla, utan att det finns något för alla. ”One size fits all” är ofta ”one size fits none” och förstärker i slutändan ett exkluderande normativt arbete. I min presentation utforskar jag konstpedagogikens teman, som jag utnyttjar i mitt arbete för att nå fram till mer mångfaldiga och inkluderande verktyg, perspektiv och nivåer för berättande.
kl. 12.00 Lunch
kl. 13.00 Guidad övergång till smågruppsutrymmen
kl. 13.15 Eftermiddagens smågrupper
1) Möten mellan kulturer – småbarnspedagogik som är gemensam för alla
Daghemsföreståndaren Sonja Kivilehto berättar om case-exempel på framgångar och utmaningar i mötet med olika kulturer. Den flerspråkiga handledaren Shukri Moow delar med sig av sina erfarenheter av att samarbeta med familjer. I arbetet ingår också reflektionsövningar i par och en gemensam diskussion om mångkulturell småbarnspedagogik.
2) Kamishibai-teaterworkshop
Under workshoppen får du lära dig mer om den japanska pappersteatern “Kamishibai”. I dag används den också som en pedagogisk metod inom småbarnspedagogiken och i grundskolan. Kamishibai främjar barnens fantasi och intresse för språk genom att berätta historier med hjälp av bilder. Efter en kort uppvisning får deltagarna ta del av olika exempel på användning av Kamishibai, bland annat inom området flerspråkighet. Workshoppen leds av bibliotekarie Julia Kartesalo.
3) Pedagogiska övningar för blicken – Att utforska konst inom visuell kulturfostran
I workshoppen behandlas arbetssätt för granskning av konst som en del av visuell kulturfostran. Workshoppen består av en kort introduktion av teorin kring granskning av konst och praktiska övningar som faciliterar jämlika möten inför konst. Övningarna är riktade till vuxna som arbetar med barn i lågstadieålder. Som handledare fungerar docent i bildkonstfostran och universitetslektor i bildkonstens didaktik Seija Kairavuori.
4) Kulturarvsfostran som stöd för att möta och undervisa elever med olika bakgrund
I workshoppen fördjupar vi oss i två olika perspektiv på kulturarv: 1. Kulturarv främjar välbefinnande! Hur kan man genom att lyfta fram olika kulturella traditioner och mångfald i skolan utveckla en respekt för alla kulturer och främja integration i samhället? 2. Man får inte hålla tyst om svåra frågor. Hur hanterar man svåra kulturarv såsom krig, flyktingskap eller rasism med eleverna? Som handledare fungerar Julia Uusoksa, specialexpert inom kulturarvsfostran
5) Från åskådare till deltagare
Detta verk behandlar unga människors känslor av rotlöshet, marginalisering och obetydlighet. Dramapedagogen Lasse Kantola berättar om Theatrum Olgas produktioner och processer som har fungerat som en väg för ungdomar att hitta mening. Exemplen kommer också att ge deltagarna perspektiv på hur man kan stärka ungdomars kompetens inför framtiden. Smågruppen vänder sig till dig som arbetar med elever i årskurs 2 och andra som är intresserade av ämnet.
6) Dialogkort
Presentation av metoden Dialogkort som ett verktyg för kulturell mångfald och hållbar utveckling samt en öppen diskussion om främjande av mångfald inom konst- och kultursektorn. Som handledare fungerar Anna Sidorova, konstexpert vid Centret för konstfrämjande.
7) Discussion, reflection and peer support
En diskussion om kulturell mångfald i vänskaplig anda. Till exempel vara en diskussion om värderingar och etik i kulturell utbildning som erkänner mångfald och de relaterade frågor som var och en av oss ställs inför i vårt dagliga arbete. Målet är att dela med sig och reflektera tillsammans - en diskussion som bygger på och utvecklas utifrån deltagarnas bidrag.
Diskussionen kommer att ledas av Marta Bermúdez från Kulttuurikeskus Ninho.
OBS! I princip kommer diskussionen att föras på engelska, och deltagarna kommer att hjälpa varandra om det behövs tolkning.
kl. 15.15 En sammanfattning av dagen
kl. 15.30 Nätverkande och temadiskussioner över en kopp kaffe
kl. 15.45 Ungdomsrådets hälsning
kl. 16.00 Evenemanget avslutas