Kasvattajat ja kulttuurialan ihmiset kohtaavat

Kulttuurikasvatuksen foorumi

Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on paljon taiteilijoita, taidetta ja kulttuuria. Lapsilla on siis mahdollisuus kokea kulttuuria ja tehdä taidetta monipuolisesti. On tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori voi kokea taidetta ja kulttuuria tasapuolisesti. Parhaiten lapset ja nuoret tavoitetaan päiväkotien ja koulujen kautta.

Helsingin kaupunki järjestää kaksi kertaa vuodessa Kulttuurikasvatuksen foorumin. Se on tapahtuma, jossa taidealan ja kulttuurialan ihmiset kohtaavat opettajia ja kasvattajia. He voivat keskustella, oppia ja kehittää kulttuurikasvatusta yhdessä.

Tapahtumassa keskustellaan ajankohtaisista aiheista ja kuullaan asiantuntijoiden luentoja sekä kasvattajien ja taiteilijoiden puheenvuoroja. Tapahtumassa voi myös verkostoitua ja tutustua uusiin ihmisiin.


Kevään kulttuurikasvatuksen foorumi ma 31.3.2025 klo 9–16

Kenen kulttuuria ja taidetta - kohti moninaisempaa kulttuurikasvatusta

Kevään 2025 Kulttuurikasvatuksen foorumi järjestetään maanantaina 31.3.2025 Kulttuurikeskus Caisassa (Kaikukatu 4, Helsinki).  Aamupäivän puheenvuoroissa käsitellään teemaa eri näkökulmista. Iltapäivän ohjelmassa on työpajoja, keskusteluja ja case-esittelyjä, joissa syvennytään teemaan erilaisissa pienryhmissä. Tilaisuuden loppupuolella on fasilitoituja keskusteluja kahvin lomassa. Tilaisuuden päättää nuorisoneuvoston tervehdys.

Kevään 2025 foorumin ohjelmassa käsitellään mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Miten eri kulttuureissa ja perheissä nähdään kulttuuri ja taide?
  • Miten erilaiset taide- ja kulttuurikäsitykset istuvat verrattain vahvasti länsimaiseen kulttuuriperintöön pohjautuvaan taidekasvatukseen?
  • Miten voimme erilaisten kulttuuriperintöjen kirjon äärellä toteuttaa yhdenvertaista kulttuurikasvatusta?


Ilmoittaudu mukaan TÄÄLLÄ. Ilmoittautuminen on auki 16.3.2025 asti tai niin kauan kun paikkoja on vapaana.

OHJELMA

klo 09.00   Aamukahvi ja pala suolaista

klo 09.30   Tilaisuuden avaus - Pirjetta Mulari, lastenkulttuuripäällikkö

klo 09.35   Tervetuloa Caisaan - Cátia Suomalainen Pedrosa, Caisan johtaja

klo 09.40   Asiantuntijoiden puheenvuoroja

Älä kohtaa kulttuuria vaan ihminen - Mikael Mertsi Ärling, Toiminnanjohtaja Romano Missio ry

Puheenvuorossa käsitellään Suomen monimuotoisuuden rikkautta ja sen merkitystä yhdenvertaisuuden, koulutuksen ja työllisyyden näkökulmasta. Ärling nostaa esiin erityisesti Suomen romaniväestön historiaa ja nykytilannetta, sekä pohdintaa siitä, kuinka voimme yhdessä rakentaa osallistavampaa yhteiskuntaa, jossa jokainen yksilö kohdataan ihmisenä – ei pelkästään osana kulttuuria.

Moninaisuus lasten- ja nuortenkirjoissa - Salaado Qasim, opettaja ja kirjailija

Puheenvuorossa tarkastellaan, miten moninaisuus näkyy lasten ja nuorten kirjallisuudessa ja miksi se on tärkeää nuorelle lukijalle. Keskustelemme, kuinka tarinat voivat avata uusia maailmoja, lisätä ymmärrystä ja tarjota samaistumispintaa kaikille lapsille ja nuorille. Esillä on esimerkkejä kirjoista, jotka nostavat esiin erilaisia kulttuureja, taustoja ja kokemuksia.

klo 11.00   Tauko

Ketä varten ja kenestä huolimatta? - Julian Owusu, tanssitaitelija

Otsikko on kysymys, jota kysyn itseltäni useamman kerran jokaisen projektin aikana. Työssäni mm. yhdenvertaisuuskysymysten, hiphop-kulttuurin ja nuorten kanssa ja olen oppinut, että todellinen inklusiivisuus ei tarkoita sitä, että kaikki toiminta olisi kaikkia varten vaan että jokaiselle olisi jotain. ”One size fits all” on usein ”one size fits none” ja vahvistaa lopulta ulossulkevaa normatiivista työskentelyä. Puheenvuorossani pureudun taiteellispedagogisiin teemoihin, joilla työssäni kurottelen kohti moninaisempia sekä inklusiivisempia työvälineitä, näkökulmia ja tarinankerronnan tasoihin.

klo 12.00   Lounas

klo 13.00   Opastettu siirtyminen pienryhmätiloihin

klo 13.15   Työskentelyä pienryhmissä

1) Kulttuurien kohtaamisia - kaikille yhteinen varhaiskasvatus

Päiväkodin johtaja Sonja Kivilehto kertoo case-esimerkkejä onnistumisista ja haasteista eri kulttuurien kohtaamisissa. Monikielinen ohjaaja Shukri Moow jakaa kokemuksiaan perheiden kanssa yhteistyöstä. Työskentelyssä on myös pohdintatehtäviä pareittain sekä yhteistä keskustelua monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta.

2) Kamishibai-teatterityöpaja

Työpajan aikana tutustutaan japanilaiseen „Kamishibai“-paperiteatteriin. Nykyään sitä käytetään myös pedagogisena menetelmänä varhaiskasvatuksessa sekä peruskoulussa. Kamishibai tukee lasten mielikuvitusta ja kiinnostusta kieliin, kun tarinoita kerrotaan kuvien avulla. Pienen esityksen jälkeen osallistujat tutustuvat erilaisiin esimerkkeihin Kamishibain käytöstä, muun muassa monikielisyyden parissa. Työpajan vetää kirjastonhoitaja Julia Kartesalo.

3) Katseen kasvatusharjoituksia – Taiteen tarkastelu visuaalisessa kulttuurikasvatuksessa

Työpajassa käsitellään taiteen tarkastelun työtapoja osana visuaalista kulttuurikasvatusta. Työpaja koostuu taiteen tarkastelua teoreettisesti avaavasta lyhyestä alustuksesta ja taiteen äärellä tapahtuvaa yhdenvertaista kohtaamista fasilitoivista käytännön harjoituksista. Harjoitukset on suunnattu alakouluikäisten kanssa toimiville aikuisille. Vetäjänä toimii kuvataidekasvatuksen dosentti ja kuvataiteen didaktiikan vanhempi yliopistonlehtori Seija Kairavuori.

4) Kulttuuriperintökasvatuksesta tukea moninaisten oppilaiden kohtaamiseen ja opettamiseen

Työpajassa sukelletaan pohtimaan kulttuuriperintöä kahdesta eri näkökulmasta: 1. Kulttuuriperintö edistää hyvinvointia! Kuinka erilaisten kulttuuriperintöjen ja moninaisuuden esiin tuominen koulussa voi kehittää arvostusta kaikkia kulttuureja kohtaan ja edistää kiinnittymistä yhteiskuntaan? 2. Vaikeista asioista ei saa vaieta. Kuinka käsitellä oppilaiden kanssa vaikeaa kulttuuriperintöä kuten sotia, pakolaisuutta tai rasismia? Vetäjän toimii Kulttuuriperintökasvatuksen erityisasiantuntija Julia Uusoksa

5) Sivullisesta osalliseksi 

Työskentelyssä käsitellään nuorten juurettomuuden, sivullisuuden ja merkityksettömyyden tunteita. Draamapedagogi Lasse Kantola kertoo Theatrum Olgan produktioista ja prosesseista, jotka ovat toimineet nuorille väylänä merkityksellisyyden löytymiseen. Esimerkkien avulla osallistujat saavat myös näkökulmia nuorten tulevaisuuden taitojen vahvistamiseen. Pienryhmä on suunnattu 2. asteen opiskelijoiden kanssa työskenteleville ja muille, joita aihe kiinnostaa.

6) Dialogikortit

Dialogikortit-menetelmän esittely kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen työkaluna sekä avoin keskustelu moninaisuuden edistämisestä taide- ja kulttuurialalla. Vetäjänä toimii Taiteen edistämiskeskuksen taideasiantuntija Anna Sidorova.​​​​​​​

7) Discussion, reflection and peer support

Keskustelua moninaiset kulttuuriperinnöt huomioivasta kulttuurikavastuksesta vertaistuen hengessä. Yhdessä pohdittaviin kysymyksiin voi kuulua esimerkiksi keskustelua monimuotoisuuden tunnustavan kulttuurikasvatuksen arvoista ja etiikasta sekä niihin liittyvistä kysymyksistä, joita jokainen meistä kohtaa päivittäisessä työssään. Keskustelun tavoitteena on jakaa, ihmetellä ja pohtia yhdessä - keskustelu rakentuu ja kehittyy osallistujien puheenvuorojen myötä.

Keskustelua fasilitoi Marta Bermúdez Kulttuurikeskus Ninhosta.

HUOM! Lähtökohtaisesti keskustelun kieli on englanti, ja osallistujat auttavat toisiaan, jos tulkkausta tarvitaan.

klo 14.45   Iltapäiväkahvi ja pala makeaa

klo 15.00   Verkostoitumis- ja teemakeskustelut kahvin lomassa

klo 15.45   Nuorisoneuvoston tervehdys

klo 16.00   Tilaisuus päättyy