Kevään kulttuurikasvatuksen foorumi ma 31.3.2025 klo 9–16
Kenen kulttuuria ja taidetta - kohti moninaisempaa kulttuurikasvatusta
Kevään 2025 Kulttuurikasvatuksen foorumi järjestetään maanantaina 31.3.2025 Kulttuurikeskus Caisassa (Kaikukatu 4, Helsinki). Aamupäivän puheenvuoroissa käsitellään teemaa eri näkökulmista. Iltapäivän ohjelmassa on työpajoja, keskusteluja ja case-esittelyjä, joissa syvennytään teemaan erilaisissa pienryhmissä. Tilaisuuden loppupuolella on fasilitoituja keskusteluja kahvin lomassa. Tilaisuuden päättää nuorisoneuvoston tervehdys.
Kevään 2025 foorumin ohjelmassa käsitellään mm. seuraavia kysymyksiä:
- Miten eri kulttuureissa ja perheissä nähdään kulttuuri ja taide?
- Miten erilaiset taide- ja kulttuurikäsitykset istuvat verrattain vahvasti länsimaiseen kulttuuriperintöön pohjautuvaan taidekasvatukseen?
- Miten voimme erilaisten kulttuuriperintöjen kirjon äärellä toteuttaa yhdenvertaista kulttuurikasvatusta?
Ilmoittaudu mukaan TÄÄLLÄ. Ilmoittautuminen on auki 16.3.2025 asti tai niin kauan kun paikkoja on vapaana.
OHJELMA
klo 09.00 Aamukahvi ja pala suolaista
klo 09.30 Tilaisuuden avaus - Pirjetta Mulari, lastenkulttuuripäällikkö
klo 09.35 Tervetuloa Caisaan - Cátia Suomalainen Pedrosa, Caisan johtaja
klo 09.40 Asiantuntijoiden puheenvuoroja
Älä kohtaa kulttuuria vaan ihminen - Mikael Mertsi Ärling, Toiminnanjohtaja Romano Missio ry
Puheenvuorossa käsitellään Suomen monimuotoisuuden rikkautta ja sen merkitystä yhdenvertaisuuden, koulutuksen ja työllisyyden näkökulmasta. Ärling nostaa esiin erityisesti Suomen romaniväestön historiaa ja nykytilannetta, sekä pohdintaa siitä, kuinka voimme yhdessä rakentaa osallistavampaa yhteiskuntaa, jossa jokainen yksilö kohdataan ihmisenä – ei pelkästään osana kulttuuria.
Moninaisuus lasten- ja nuortenkirjoissa - Salaado Qasim, opettaja ja kirjailija
Puheenvuorossa tarkastellaan, miten moninaisuus näkyy lasten ja nuorten kirjallisuudessa ja miksi se on tärkeää nuorelle lukijalle. Keskustelemme, kuinka tarinat voivat avata uusia maailmoja, lisätä ymmärrystä ja tarjota samaistumispintaa kaikille lapsille ja nuorille. Esillä on esimerkkejä kirjoista, jotka nostavat esiin erilaisia kulttuureja, taustoja ja kokemuksia.
klo 11.00 Tauko
Ketä varten ja kenestä huolimatta? - Julian Owusu, tanssitaitelija
Otsikko on kysymys, jota kysyn itseltäni useamman kerran jokaisen projektin aikana. Työssäni mm. yhdenvertaisuuskysymysten, hiphop-kulttuurin ja nuorten kanssa ja olen oppinut, että todellinen inklusiivisuus ei tarkoita sitä, että kaikki toiminta olisi kaikkia varten vaan että jokaiselle olisi jotain. ”One size fits all” on usein ”one size fits none” ja vahvistaa lopulta ulossulkevaa normatiivista työskentelyä. Puheenvuorossani pureudun taiteellispedagogisiin teemoihin, joilla työssäni kurottelen kohti moninaisempia sekä inklusiivisempia työvälineitä, näkökulmia ja tarinankerronnan tasoihin.
klo 12.00 Lounas
klo 13.00 Opastettu siirtyminen pienryhmätiloihin
klo 13.15 Työskentelyä pienryhmissä
1) Kulttuurien kohtaamisia - kaikille yhteinen varhaiskasvatus
Päiväkodin johtaja Sonja Kivilehto kertoo case-esimerkkejä onnistumisista ja haasteista eri kulttuurien kohtaamisissa. Monikielinen ohjaaja Shukri Moow jakaa kokemuksiaan perheiden kanssa yhteistyöstä. Työskentelyssä on myös pohdintatehtäviä pareittain sekä yhteistä keskustelua monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta.
2) Kamishibai-teatterityöpaja
Työpajan aikana tutustutaan japanilaiseen „Kamishibai“-paperiteatteriin. Nykyään sitä käytetään myös pedagogisena menetelmänä varhaiskasvatuksessa sekä peruskoulussa. Kamishibai tukee lasten mielikuvitusta ja kiinnostusta kieliin, kun tarinoita kerrotaan kuvien avulla. Pienen esityksen jälkeen osallistujat tutustuvat erilaisiin esimerkkeihin Kamishibain käytöstä, muun muassa monikielisyyden parissa. Työpajan vetää kirjastonhoitaja Julia Kartesalo.
3) Katseen kasvatusharjoituksia – Taiteen tarkastelu visuaalisessa kulttuurikasvatuksessa
Työpajassa käsitellään taiteen tarkastelun työtapoja osana visuaalista kulttuurikasvatusta. Työpaja koostuu taiteen tarkastelua teoreettisesti avaavasta lyhyestä alustuksesta ja taiteen äärellä tapahtuvaa yhdenvertaista kohtaamista fasilitoivista käytännön harjoituksista. Harjoitukset on suunnattu alakouluikäisten kanssa toimiville aikuisille. Vetäjänä toimii kuvataidekasvatuksen dosentti ja kuvataiteen didaktiikan vanhempi yliopistonlehtori Seija Kairavuori.
4) Kulttuuriperintökasvatuksesta tukea moninaisten oppilaiden kohtaamiseen ja opettamiseen
Työpajassa sukelletaan pohtimaan kulttuuriperintöä kahdesta eri näkökulmasta: 1. Kulttuuriperintö edistää hyvinvointia! Kuinka erilaisten kulttuuriperintöjen ja moninaisuuden esiin tuominen koulussa voi kehittää arvostusta kaikkia kulttuureja kohtaan ja edistää kiinnittymistä yhteiskuntaan? 2. Vaikeista asioista ei saa vaieta. Kuinka käsitellä oppilaiden kanssa vaikeaa kulttuuriperintöä kuten sotia, pakolaisuutta tai rasismia? Vetäjän toimii Kulttuuriperintökasvatuksen erityisasiantuntija Julia Uusoksa
5) Sivullisesta osalliseksi
Työskentelyssä käsitellään nuorten juurettomuuden, sivullisuuden ja merkityksettömyyden tunteita. Draamapedagogi Lasse Kantola kertoo Theatrum Olgan produktioista ja prosesseista, jotka ovat toimineet nuorille väylänä merkityksellisyyden löytymiseen. Esimerkkien avulla osallistujat saavat myös näkökulmia nuorten tulevaisuuden taitojen vahvistamiseen. Pienryhmä on suunnattu 2. asteen opiskelijoiden kanssa työskenteleville ja muille, joita aihe kiinnostaa.
6) Dialogikortit
Dialogikortit-menetelmän esittely kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen työkaluna sekä avoin keskustelu moninaisuuden edistämisestä taide- ja kulttuurialalla. Vetäjänä toimii Taiteen edistämiskeskuksen taideasiantuntija Anna Sidorova.
7) Discussion, reflection and peer support
Keskustelua moninaiset kulttuuriperinnöt huomioivasta kulttuurikavastuksesta vertaistuen hengessä. Yhdessä pohdittaviin kysymyksiin voi kuulua esimerkiksi keskustelua monimuotoisuuden tunnustavan kulttuurikasvatuksen arvoista ja etiikasta sekä niihin liittyvistä kysymyksistä, joita jokainen meistä kohtaa päivittäisessä työssään. Keskustelun tavoitteena on jakaa, ihmetellä ja pohtia yhdessä - keskustelu rakentuu ja kehittyy osallistujien puheenvuorojen myötä.
Keskustelua fasilitoi Marta Bermúdez Kulttuurikeskus Ninhosta.
HUOM! Lähtökohtaisesti keskustelun kieli on englanti, ja osallistujat auttavat toisiaan, jos tulkkausta tarvitaan.
klo 14.45 Iltapäiväkahvi ja pala makeaa
klo 15.00 Verkostoitumis- ja teemakeskustelut kahvin lomassa
klo 15.45 Nuorisoneuvoston tervehdys
klo 16.00 Tilaisuus päättyy